Katy Braverman

16 פבר 20225 דקות

למה התאהבתי בשיטה החמה להכנת סבונים או יתרונות של שיטה החמה להכנת הסבונים

תהליך יצירת הסבון - הוא קסם אמיתי…

לראות איך שני חומרים שלא מתערבבים ביחד פתאום בהתחלה יוצרים אמולסיה ולאחר מכן הופכים להיות משהו שונה לגמרי.


 


 

האם חשבתם איי פעם להכין סבון בעצמכם?

תצטרכו להחליט באיזו שיטה תרצו להשתמש.

האם תקחו סבון קיים ופשוט תוסיפו תוספות כמו צבע או ריח (Melt and pour) או אולי תרצו לעלות מדרגה ולהכין סבון מאפס?

אבל גם כשתחליטו שאתם מכינים סבון משמנים וסודה קאוסטית גם פה יש כמה שיטות.

בואו נדבר עליהן.

יש את השיטה הקרה להכנת הסבון ויש את השיטה החמה.

גם בתוך השיטה החמה יש חלוקה בין הכנה בטמפרטורה נמוכה להכנה בטמפרטורה גבוהה.


 

מה הבדל בין השיטות האלה? בטח הצלחתם לנחש: טמפרטורה.

בשיטה הקרה אנחנו מחממים את השמנים לטמפרטורה של 120 מעלות פרנהייט (בערך 40 מעלות צלזיוס) וממתינים שתמיסת מים מזוקקים וסודה קאוסטית תצטנן מעט (הראקציה בין מים לבין סודה קאוסטית היא תרמית והתמיסה מגיעה לטמפרטורה של 160-170 מעלות F) ורק אז מערבבים את תמיסת הסודה הקאוסטית עם שמנים. ליתר דיוק שופכים את תמיסת הסודה הקאוסטית אל תערובת השמנים ולא הפוך. מלבד חימום השמנים אין חימום חיצוני נוסף (יש פנימי כי ראקציית סודה קאוסטית עם שמנים - ספוניפיקציה - היא תגובה תרמית).

בסוף התהליך הסבון עוד לא מוכן ויש בו עדיין סודה קאוסטית שנעלמת (כי מגיבה עם שמנים) לאחר כמה ימים.

בשיטה החמה בטמפרטורה נמוכה - מחממים את השמנים לטמפרטורה של 120-150 מעלות F (לא יותר מ 150 מעלות) ואז ממשיכים בבישול איטי (בין 120 לבין 150 ), גם לאחר העירבוב עם ה סודה הקאוסטית. בסוף התהליך (שעתיים - שעתיים וחצי בערך) מתקבל סבון מוכן שאין בו יותר סודה קאוסטית, אך הסבון מאוד צמיגי ומתקבל במראה גס ולא חלק כמו סבון שהוכן בשיטה הקרה.

בשיטה החמה בטמפרטורה גבוהה - מחממים את השמנים לטמפרטורה של 210-215 מעלות f (בערך 98 מעלות C ) את התמיסה עם הסודה הקאוסטית לא צריך לצנן ושופכים אל תוך השמנים החמים ישירות אחרי המסת הסודה הקאוסטית בנוזל. לאחר מכן מכינים סבון בעזרת ערבוב מתמיד בעזרת בלנדר מוט ללא חימום נוסף.

בסוף התהליך מתקבל סבון מוכן ויותר נוזלי ונוח לעבודה מאשר סבון שהוכן בשיטה החמה בטמפרטורה נמוכה.


 


 

יתרונות של השיטה החמה לעומת השיטה הקרה.

  1. ניתן להשתמש בהרבה שמנים רוויים. בשיטה הקרה להכנת סבונים השמנים הרוויים מעלים את מהירות הראקציה ולכן הסבון נהיה סמיך מידי וקשה לעבודה.

  2. בשיטה הקרה יכול לקרות גם תהליך שנקרא ״דמוי טרייס״ - ויזואלית אנחנו רואים שהסבון הגיע לשלב של האמולסיה והשמן לא נפרד מתמיסת הסודה קאוסטית במים מזוקקים, אך בפועל הסבון פשוט התחיל להתקשות בלי להגיע לאמולסיה אמיתית - כלומר לא קרתה ראקצית ספוניפיקציה. לאחר מכן, כבר אחרי שנחתוך את הסבון נראה שהוא כאילו ״מזיע״ שמן.

  3. בשיטה החמה אנחנו רוצים שהתגובה תהיה מהירה יותר, לכן גם משתמשים באחוז גבוה של שמנים רוויים במתכון. ככה שהסבון יהיה מוכן הרבה יותר מהר, ובלי שנצטרך להפעיל את הבלנדר שלנו עד קצה היכולת שלו. לרוב מספיקות 5-7 דקות ערבוב עם הבלנדר עד שרואים את התחלת הראקציה בצורת ״הר געש״ (או וולקנו בסלנג המקצועי). למשל יש לי סבון שהוכן מ 100% שמן קוקוס. בתהליך הכנת סבון מסוג זה, לוקחות בערך 10 דקות מרגע שהשמן חם ועד שאפשר להעביר אותו לתבנית. הסבון הזה באיכות גבוהה מאד והוא אחד מהסבונים הכי מבוקשים שלנו,וכך מתחרה בסבון 100% שמן זית.
     

  4. ניתן להשתמש בסוגים שונים של שמנים אתרים, בלי לפחד שאולי שמן אתרי כזה או אחר יזרז את התגובה עד כדי כך שיהיה בלתי אפשרי לצקת את הסבון אל תוך תבנית. מעבר לכך, בשיטה הקרה שמנים אתרים (לפחות חלקם) יעברו ראקציה של ספוניפציה ויעברו למצב של מלח של אותו שמן אתרי (או סבון, כי סבון מתוך ראיה כימיקלית, הוא מלח). תשאלו למה זה קורה? זוכרים שבשיטה הקרה הסבון לא מוכן בזמן שיוצקים אותו לתוך תבנית? ויש בו עדיין סודה קאוסטית שלא עברה ספוניפיקציה? אז בזמן שמוסיפים את השמנים האתרים יש עדיין סודה קאוסטית בסבון לכן שמן אתרי (במלואו או בחלקו) עלול לעבור ספוניפיקציה עם כל השמנים אחרים. דבר זה לא קורה בשיטה החמה כי תהליך ספוניפיקציה מסתיים לפני יציקת הסבון אל תוך התבנית ונוסיף את השמנים האתרים אחרי שהתהליך הזה הסתיים וכבר נדע שאין מולקולות של סודה קאוסטית שלא עברו ספוניפיקציה - רק אז נוסיף את השמן האתרי.
     

  5. הוספת תוספת שמן (Super fat) - כל אחד ואחת רוצה שהסבון לא רק ינקה אבל גם ישמור על הלחות הטבעית של העור או אם אפשר גם יזין את העור. לכן תמיד תמיד תמיד - לא משנה אם הסבון הוכן בשיטה הקרה או בשיטה החמה תהיה תוספת של שמן שלא לא עובר את הספוניפיקציה ובעצם יתרום להזנת העור. תשאלו איך זה שונה מאותו מקרה שתיארתי למעלה שהסבון מתחיל ״להזיע״ משמן שלא עבר סבוניפיקציה. ולמה במקרה למעלה זה דבר רע ופה אנחנו כן רוצים שישאר שמן לא מסובן? בשביל זה נצטרך קצת להיכנס יותר לעומק, לכימיה של הכנת הסבון: עבור כל 3 תאים של סודה קאוסטית אנחנו צריכים תא אחד של חומצת שומן - במקרה של השיטה החמה מוסיפים את השמן כבר אחרי שהתגובה של הספוניפיקציה הסתיימה, ולכן אנחנו יכולים לבחור איזה שמן ישאר כמו שהוא ולא יהפוך לסבון. במקרה כזה אני בדרך כלל בוחרת בשמנים רוויים שפחות נוטים לחמצון, באופן זה הסבון שומר על צורתו, צבעו וריחו לאורך זמן. כך ניתן להוסיף שמן ספציפי שישאר בלי לעבור ראקציית ספוניפיקציה, נגיד שמן יוקרתי כמו ארגן לא נרצה שהוא יהפוך להיות מלח (סבון) אלא ישאר כמו שהוא.כל זה אפשרי רק בהכנת סבון בשיטה החמה.

  6. סיבה שגורמת לי לשמוח כל פעם מחדש - היא האסטטיקה של התהליך… בזמן שמכינים סבון בשיטה החמה בטמפרטורות גבוהות (יותר מפורט בפוסט פה) קורית תגובה שיוצרת עליה בטמפרטורה. ויזואלית זה נראה כמו הר געש שעולה. (מוסיפה סרטון של volcano).

  7. הסבון בטוח לשימוש כבר יום למחרת. לכן אם אין סבלנות או פתאום נתקעתי ללא סבון, אז אפשר להשתמש גם בסבון צעיר שלא עבר הבשלה, כי בזמן שמעבירים את הסבון בשיטה החמה לתבנית, התגובה של הספוניפיקציה הסתיימה, ולא נשארה בסבון סודה קאוסטית. גילוי נאות: הסבון בטוח לשימוש אבל תמיד עדיף לתת לו זמן להבשיל, כדי שהנוזל שיש בו יתאדה. תחשבו על זה כמו על גבינה שצריכה הבשלה. אפשר לאכול גבינה צעירה אבל היא תהיה יותר טעימה ובמרקם יותר טוב אחרי זמן מה. ככה גם הסבון. הוא משתבח עם הזמן ונהיה יותר טוב, ומסתבן יותר טוב אחרי שהוא הבשיל עד הסוף.

  8. סיבה נוספת היא נוחות ומהירות הניקוי של הכלים בסוף התהליך. בגלל שהסבון מוכן לגמרי ואין יותר סודה קאוסטית כי היא כולה כבר עברה ספוניפיקציה כמו גם רוב השמנים (חוץ מאותם שמנים שהוספנו כתוספת לחות ולא יעברו ספוניפיקציה - הסופר פאט ) לכן השטיפה של הכלים ממש קלה - הסבון עוזר ומשמש בתור חומר ניקוי.


 

חוץ מיתרונות יש גם כמה חסרונות לשיטה לעומת השיטה הקרה:

  1. השיטה דורשת דיוק רב בתהליך – יש לערבב זמן מסוים בעזרת בלנדר עד נקודה ספציפית, אחרת, במקרה של ערבוב יתר, הסבון יכנס לשלב של קריסטליזציה ויהיה בלתי אפשרי לעבודה.

  2. חוץ מזה הסבון שהוכן בשיטה החמה לא ניתן לעיצוב כמו שניתן לעצב סבון שהוכן בשיטה הקרה. אני אף פעם לא מצליחה לעצב את חלק העליון של הסבון איך שמעוצבים סבונים בשיטה קרה, כי המרקם של הסבון שהוכן בשיטה החמה הוא יותר ג׳לי שלא מחזיק צורה.


 

כמו שאפשר לראות, בעיני היתרונות של השיטה החמה עולות על חסרונותיה, וזאת הסיבה שכל הסבונים שלנו מוכנים בשיטה זו.

    510
    1