top of page

השפעה של חלב אם לריפוי אטופיק דרמטיטיס אצל תינוקות

עודכן: 29 בינו׳ 2023


אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור כרונית שכיחה שמתבטא בעיקר בדלקות עור חוזרות. המחלה מאופיינת בגרד עז, ​​נגעים מרובים עם אדמומיות (Erithema) עד לכדי שחיקת שכבה של העור הפרשות. כל אלו כמובן פוגעים באופן קיצוני באיכות החיים של המטופלים.

בערך 15% - 20% מהתינוקות סובלים מאטופיק דרמטיטיס (שמכונה בלשון העם גם "אסטמה של העור) וכ50% מתינוקות מתוכם סובלים מאקזמה אטופית בשנים הראשונות לחייהם. לרוב זה מגיע בשילוב עם גירוד, נדודי שינה ודימומים בעור שעלולים להיות בלתי נשלטים ולמחלה יש השפעה בריאותית, כלכלית וחברתית משמעותית מאוד בעולם המודרני.






בין גורמים שיכולים לגרום או להחמיר תסמיני של אטופיק דרמטיטיס הם: חומרים מגרים, אלרגניים, חרדה, מתח, לחות מוגברת, טמפרטורות קיצוניות או זיהומים כגון חיידקי סטאפילוקוק וספרפטוקוק

לא פעם הלקוחות שלי סיפרו שנצפו התפרצויות אחרי ביקור בבריכות ציבוריות.

הטיפולים הנפוצים באטופיק דרמטיטיס לרוב מבוססים על קרמים או משחות, המספקות תוספת לחות לעור. לטיפול כזה אין תופעות לוואי.

יש טיפול נוסף מבוסס על תרופות אנטי דלקתיות או אימונומודולטורים (תרופות שמשנות את דפוסי הפעולה של מערכת החיסונית) - טיפול כזה, בניגוד לטיפול לעיל, גורם למספר תופעות לוואי. למשל, שימוש התכוף או מוגזם במשחות שיש בהם קורטיקוסטרואידים עלול להפוך את העור לדק וליצור סימני מתיחה. בנוסף, השימוש באימונומודולטורים יכול לגרום לגירוי מקומי, פריחה או גירוד.


חלב אם



חלב אם הוא הוא מקור התזונה הטוב ביותר לתינוקות ומגן עליהם מפני זיהומים. חלב אם מכיל כמות משמעותית של רכיבים פעילים גם פנימיים אבל גם חיצוניים, יוצרים גורמי הגנה המספקים חסינות ספציפית ולא ספציפית לתינוקות.

חומרים אנטי- מיקרוביאליים בחלב אם מורכבים מנוגדנים, ליזוזימים, לויקוציטים וגורמי ביפידוס.

אימונוגלובולין IgA הוא אימונוגלובולין המגן על תינוקות מפני מגוון דלקות עור.

ליזוזימים הורגים חיידקים כמו אנטרובקטריה Enterobacter וחיידקים גרם-שליליים נוספים

גורם הביפידוס ממריץ ייצור של חיידקים המועילים לגדילה וכן ובכך מייצר "גורמים מתחרים" בחיידקים מזיקים ומקטין תחלואה.

לאחרונה פורסמו מספר מחקרים על השפעות אנטי דלקתיות של חלב אם, השפעה על התרבות של החיידקים, לאחר הפרדת חבל טבור. שימוש בלב אם בטיפול בדלקות עיניים הנגרמות על ידי כלמידיה, טיפול ביובש חמור בעיניים ונגעים בעינייםֿ ובפטמות סדוקות וכואבות.

המחקר הנוכחי נועד להעריך את ההשפעת הריפוי של חלב אם לבין שימוש מקומי במשחת סטרואידיםHydrocortison 1% על אקזמת עור אצל תינוקות.


שיטות מחקר:


מחקר זה נערך כמחקר דו-זרועי מבוקר בקרב תינוקות בתקופה שבין אפריל 2011 למרץ 2012. תינוקות שעמדו בקריטריונים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצת: בקבוצה אחת בה טיפול היה ביישום מקומי של חלב אם ובקבוצה השנייה - משחת הידרוקורטיזון 1%.

במחקר השתתפו תינוקות מתחת לגיל של 20 חודשים שאובחנו באטופיק דרמטיטיס בדרגות שונות. חשוב להדגיש שלא היו להם מחלות נוספות, גם לא דלקות עור נוספות. לתינוקות האלה לא הייתה אלרגיה למשחת הידרוקורטיזון וגם לא היה שימוש בתכשירים נוספים בזמן המחקר.

בקבוצה אחת, הטיפול היה שכבה דקה של משחת הידרוקורטיזון 1% שנמרחה פעמיים ביום על כל אזורי העור החולה. בקבוצה השנייה הומלץ לאימהות של הנבדקים למרוח את החלב האם האחורי פעמיים ביום בסוף ההנקה, על האזור הפגוע. כל ההורים קיבלו גם הדרכה כללית על טיפול באקזמה אטופית של התינוקות, כגון שימוש בסבוני תינוקות נטולי בושם, מניעת מגע מבדי צמר ובדים סינתטיים בעור החולה, שימוש בבדי 100% כותנה, שמירה על ציפורניים קצרות כדי למזער שריטות בעור, וכן הימנעות מטמפרטורה קיצוניות.

יעילות הטיפול הוגדרה על ידי ריפוי מלא של האזור החולה במשך 21 הימים.

התינוקות נבדקו ביום השביעי לטיפול, אחרי שבועיים וביום ה- 21 לטיפול.


תוצאות המחקר


זהו המחקר הראשון שמראה את היתרונות של יישום מקומי של חלב אם עבור תינוקות עם אטופיק דרמטיטיס קלה עד בינונית. באמצעות מחקר זה, הוכח שליישום מקומי של חלב אם יש תפקיד בטיפול במצב זה. המחקר מספק הוכחות שחלב אם יעיל בריפוי אסטמה של העור של תינוקות כמו 1% הידרוקורטיזון. מידת השיפור במצב העור של התינוקות הייתה דומה בין שתי הקבוצות בימים 7, 14 ו-21.

לחלב אם יש הרבה חומרים אימוניים ואנטי-זיהומיים הפועלים כאנטי-מיקרוביאלים טבעיים. הוא מכיל גם גורמי הגנה המספקים חסינות פסיבית ספציפית ולא ספציפית.


תוצאות המחקר הנוכחי מצביעות על כך שהחלב אם יכול לשפר אקזמה אטופית לתינוקות עם אותן תוצאות כמו משחת הידרוקורטיזון 1%. לכן, יחד עם העובדה שלטיפול בחלב אם אין תופעות לוואי, מומלץ להשתמש בחלב אם לריפוי אקזמה אטופית של תינוקות בשל השפעתה המרפאת והזמינות שלה.


בנוסף למה מצאו במחקר, במהלך שיחות מעקב שלי שרכשו סבון תינוקות מבוסס תשרית קלנדולה וקמומיל התגלה שהסבון הזה כשלעצמו מסייע בשיפור במצב העור אצל התינוקות וילדים עם אסטמה של העור. הנושא טרם נחקר בצורה מסודרת אך התוצאות הראשונות מאד מבטיחות.





קישור למחקר המקורי. (Efficacy of topical application of human breast milk on atopic eczema healing among infants: a randomized clinical trial)


140 צפיות0 תגובות
bottom of page